ЛІТЕРАТУРА – ВИД ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ
ЛІТЕРАТУРА – 1) різновид мистецтва, що відображає дійсність у художніх образах за допомогою слова; сукупність творів цього виду мистецтва;
2) результат творчого процесу автора;
3) сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи людства.
Література відображає та зберігає знання й культуру народу та певного історичного періоду.
РІЗНОВИДИ ЛІТЕРАТУРИ:
1.художня література;
2. навчальна література;
3. довідкова література;
4. технічна література;
5.наукова і науково-популярна література.
ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА - сукупність писаних і друкованих творів певного народу; мистецтво слова, що відображає дійсність у художніх образах; результат творчого процесу автора, зафіксований у відповідному тексті за допомогою літер.
У художній літературі автор намагається розповісти про світ, людей та їхні проблеми,в використовуючи художні засоби.
Художня література - це:
Казка;
Оповідання;
Повість;
Вірш.
Художня література поділяється на поезію і прозу.
ПОЕЗІЯ – 1) невеликий художній твір, написаний у віршах;
2) віршовані твори певного автора, нації чи епохи.
Характерні ознаки: ритмічна мова, найчастіше з римами, організована у вигляді коротких рядків.
ПРОЗА – 1) мовлення, не організоване ритмічно, не віршоване;
2) літературний твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою (роман, повість, оповідання тощо).
ЖАНР – вид творів мистецтва, якому властиві певні спільні ознаки.
Наприклад, музичні жанри – пісня, романс; жанри живопису – портрет, пейзаж, натюрморт; літературні жанри – оповідання, вірш, повість.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ЖАНР - спосіб класифікації творів.
До одного літературного жанру належить група літературних творів із схожими засобами художньої виразності, спільними ознаками зображення дійсності та змістом.
Так до жанрів епічної літератури відносять казку, байку, легенду та ін.;
до ліричних жанрів – ліричний вірщ, пісню та ін.;
до драматичних – трагедію, комедію, драму та ін.
За Вашуленко О.В. «Довідник
молодшого школяра з читання"
Художня література - це:
Казка;
Оповідання;
Повість;
Вірш.
Художня література поділяється на поезію і прозу.
ПОЕЗІЯ – 1) невеликий художній твір, написаний у віршах;
2) віршовані твори певного автора, нації чи епохи.
Характерні ознаки: ритмічна мова, найчастіше з римами, організована у вигляді коротких рядків.
ПРОЗА – 1) мовлення, не організоване ритмічно, не віршоване;
2) літературний твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою (роман, повість, оповідання тощо).
ЖАНР – вид творів мистецтва, якому властиві певні спільні ознаки.
Наприклад, музичні жанри – пісня, романс; жанри живопису – портрет, пейзаж, натюрморт; літературні жанри – оповідання, вірш, повість.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ЖАНР - спосіб класифікації творів.
До одного літературного жанру належить група літературних творів із схожими засобами художньої виразності, спільними ознаками зображення дійсності та змістом.
Так до жанрів епічної літератури відносять казку, байку, легенду та ін.;
до ліричних жанрів – ліричний вірщ, пісню та ін.;
до драматичних – трагедію, комедію, драму та ін.
За Вашуленко О.В. «Довідник
молодшого школяра з читання"
Пам'ятка
"Формування навички виразного читання вголос"
1.Прочитати частину тексту й знайти речення, які вимовляються з різною інтонацією.
2.Прочитати й знайти авторську підказку про те, як слід читати.
3.Прочитатй і спробуй уявити, які почуття переживають герої.
4.Прочитати й знайти слова, які слід вимовити найголосніше, найтихіше, «з натиском», лагідно, з обуренням, перед якими треба зупинитися тощо.
Пам'ятка "Заучування напам’ять"
1. Прочитай вірш або прозаїчний уривок «мовчки».2. Прочитай вголос.
3.Поділи текст на змістові частини (можна використовувати поділ на строфи).
4. Заучуй по одній частині, повторюючи кожного разу вивчену і нову частини разом.
5. Розкажи вірш або уривок напам’ять.
6. Повтори вивчене перед сном та вранці.
ЯК ТРЕБА ВИКОНУВАТИ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ЧИТАННЯ
.
.
Як готувати домашнє завдання з читання
1. Відкрий книгу на потрібній сторінці.
2. Пригадай, про що дізнався на уроці.
3. Прочитай текст уголос.
4. Виділи незрозумілі слова, спробуй пояснити їх.
5. Подумай, яка головна думка цього твору.
6. Розділи текст на частини, дай заголовки.
7. Перекажи за планом.
8. Дай відповіді на запитання й завдання підручника.
Заповіді читача для самостійної роботи з книжкою
1. Вибравши книжку для читання, пригадай, чи знаєш ти інші твори цього автора.
2. Прочитай передмову, анотацію, роздивись ілюстрації та виріши, про який час розповідає книга, про що вона.
3. «Товсту» книжку опановуй частинами.
4. Читаючи книжку, звертай увагу на те, де і з ким відбуваються останні події. Спробуй уявити й конкретну обстановку, і героїв.
5. Виділяй усе незрозуміле, формулюй запитання й намагайся знайти на них відповіді самостійно: через ілюстрації чи довідники.
6. Закриваючи книжку, ще раз подумай над змістом книжки в цілому, віднови в пам'яті головні події сюжету, образи персонажів і спробуй визначити, чим сподобалась тобі книжка, а чим - ні.
Взявши в руку книжку, прочитай
1. Заголовок.
2. Прізвище автора (чи відомі тобі його книжки?).
3. Де і коли видана книжка, для якого віку.
4. Анотацію, зміст, передмову (якщо вони є).
5. Розглянь ілюстрації, хто художник?
Поміркуй:
1) про кого і про що може йти мова у книжці?
2) чи хотілося б тобі прочитати її? Ти прочитав книжку
Після цього:
1. Познач слова, значення яких тобі невідоме.
2. Яка основна думка книжки (про що хотів сказати автор).
3. Чому вчить цей твір?
4. Склади план.
5. Підготуй переказ.
6. Чи охоче ти читав книжку? Чому?
7. Назви дійових осіб.
8. Що ти дізнався про героя прочитаного твору?
9. Чи хотілося б тобі прочитати інші твори цього автора або на подібні теми?
Учись читати правильно
1. Стеж за словами в рядку, не переставляй їх.
2. Намагайся зрозуміти те, про що читаєш.
3. При читанні будь уважним до кожного слова.
4. Намагайся, читаючи про себе, не шепотіти й не ворушити губами.
Учись читати виразно
1. Пам'ятай: не можна прочитати виразно, якщо не розумієш змісту.
2. Спробуй уявити собі те, про що читаєш.
3. Визнач своє (та автора) ставлення до подій, персонажів, спробуй при читанні передати його інтонацію, виділяй голосом найважливіше.
4. Визнач головне завдання в тексті (що і як ти хочеш передати).
5. Читай чітко, вимовляючи слова, дотримуйся пауз у кінці речень, між абзацами та частинами тексту й розділовими знаками, які зустрічаються.
Робота над віршем
1. Прочитай вірш.
2. Підбери до нього малюнки.
3. Знайди образні вислови.
4. Підготуй відповіді на запитання.
5. Визнач слова з логічним наголосом.
6. Визнач місця для читання різним тоном і в різному темпі.
7. Прочитай вірш виразно.
8. Подумай, яка головна думка вірша.
Твори літератури поділяються на окремі категорії за формою оповіді, за змістом і за родом приналежності до того чи іншого стилю.
Роман - велике оповідання в прозі, що відображає події якого-небудь відрізка часу, з докладним описом життя головних героїв і всіх інших персонажів, в тій чи іншій мірі беруть участь у зазначених подіях.
Повість - форма розповіді, яка не має певного обсягу. У творі зазвичай описуються епізоди з реального життя, а персонажі підносяться читачеві як невід'ємна частина подій, що відбуваються.
Розповідь (новела) - широко поширений жанр малої прози. Формат розповіді обмежений за обсягом, письменнику зазвичай вдається розгорнути розповідь у рамках однієї події за участю двох-трьох персонажів.
Нарис - літературний твір, що поєднує в собі художній стиль оповіді й елементи публіцистики. Завжди викладається в стислій формі. Тематика нарису, як правило, пов'язана з суспільно-соціальними проблемами і на зачіпає конкретних індивідуумів.
П'єса - особливий літературний жанр, розрахований на широку аудиторію. П'єси пишуться для театральної сцени, телевізійних і радиоспектаклей. Жанр п'єси відрізняється від інших літературних жанрів тим, що розповідь ведеться від імені кожного персонажа. У тексті позначені діалоги і монологи.
Есе - невеликий твір у прозі, в якому автор викладає свої власні думки і погляди в абсолютно вільній формі.
1. Подивись зміст та дізнайся з яких розділів складається підручник.
2. Перед читанням основного тексту зверни увагу на питання перед параграфом, дай на них відповіді.
3. Якщо підчас читання тексту зустрічаються незнайомі слова, знайдіть їхнє значення в словнику, який знаходиться в кінці підручника.
4. Під час читання звертай увагу на малюнки, схеми, таблиці, яки супроводжують текст.
5. Після того, як закінчиш читання, спробуй відповісти на запитання в кінці тексту, якщо в тебе це не виходить — знайди відповідь в тексті
підручника чи прочитай ще раз.
ПАМ’ЯТКА . ЯК СКЛАСТИ КОНСПЕКТ?
Конспект — це короткий письмовий переказ чи короткий запис змісту.
Конспект — це короткий письмовий переказ чи короткий запис змісту.
Етапи конспектування:1. Прочитай текст, зверни увагу на нові слова, імена, дати, познач незрозумілі місця .2. Прослідкуй основні думки тексту, склади простий план.3. З'ясуй в словнику значення нових слив, спробуй запам'ятати їх.4. Повторне читання сумісти з записами основних думок, викладених у тексті.5. Записуй коротко, своїми словами, не переписуй текст дослівно.
6. Перевір конспект, допрацюй його в разі потреби.
Немає коментарів:
Дописати коментар