Тема. «Любов до ближнього - джерело величі людини»
Мета проекту: спираючись на знання учнів, сформувати поняття «любов до ближнього», ознайомити з різноманітністю підходів і шляхів побудови стосунків на основі любові і взаємній повазі, донести до кожної дитини розуміння, що розуміння іншого починається з кожного з нас, сприяти формуванню світогляду дітей;
розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння співчувати, поступатися,
розвивати навички роботи в групі, логічне мислення, виразне мовлення, формувати громадянську компетентність;
виховувати любов до людей, вміння бачити прекрасне в тих, хто нас оточує, бажання прагнути взаємопорозуміння, досягати його.
Обладнання: плакат «Мир збереже любов»; малюнки дітей «Ми прагнемо дружити», мультимедійні засоби, презентація «Любов до ближнього», схема «Якою повинна бути виховна година», вислови про любов до ближнього.
Форми роботи:
- фронтальна, - самостійна,
- колективна, - диференційована
Методи:
- наочний, - бесіда, - практична робота,
- діалог, - розповідь, - театралізація
Тип заняття. Ознайомлення з новим матеріалом
Форма: виховна година
Технології: проектна технологія, проблемно-діалогічного мислення, здоров`язберігаюча, особистісно-орієнтована
Очікувані результати:
• зацікавленість знаннями про «любов до ближнього»;
• розуміння того, якими шляхи можна досягти взаємопорозуміння і взаємоповаги;
• розширення уявлення про важливість вміння мирно будувати взаємовідносини у будь-якій нестандартній ситуації;
• підвищення рівня культури;
• зацікавленість учнів проектною діяльністю,
• застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,
• розширення поля для самостійної пізнавальної діяльності,
• створення умов для реалізації кожної особистості.
Завдання проекту
Задум
1. Ознайомитися з поняттям «любов до ближнього».
2. Дізнатися якомога більше про шляхи досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги.
3. Сприяти формуванню світогляду учнів.
Для чого це потрібно
1. Мати можливість формувати світогляд дитини, громадянську компетентність особистості.
2. Озброїти науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.
Дидактична характеристика проекту
тип проекту:
• за предметною галуззю – міжпредметний (читання, музика, малювання);
• за тривалістю – короткотривалий;
• за характером контактів – вчитель, учні, їх батьки;
• за основною діяльністю – пошуковий, творчий;
• за характером координації – з безпосередньою координацією;
• за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей,
2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною презентацією матеріалів проекту;
• за кількістю учасників – груповий.
об’єкт пізнання: взаємопорозуміння, шляхи його досягнення;
шляхи досягнення мети:
• робота з додатковою літературою;
• пошук інформації в Інтернеті;
• самостійна дослідницька робота дітей;
• аналітична робота дітей з учителем;
• власна творчість дітей;
освітній продукт:
• урок;
• презентація;
• правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги;
• виставка малюнків.
План виконання проекту
1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей, щодо досягнення мети та її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8. Оформлення колективної роботи.
9. Аналіз та оцінювання роботи учасників проекту.
10. Презентація матеріалів проекту.
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
I Організаційний момент
1. Організація класу
- Доброго дня, діти! Ви прийшли на виховну годину.
- Дзвоник весело лунає! Всі згадали про повагу,
Нас до класу всіх збирає. Зосередили увагу.
Всі сідаємо - нас нині Спілкування розпочнемо -
Виховна чека година. Прості істини збагнемо.
2. Психологічне налаштування на роботу на уроці
- Треба себе налаштувати,
Щоби плідно працювати.
Тож не гаємо ні хвилини,
Всі повторюємо нині:
«Ми розумні, гарні діти
Все ми зможемо зробити!»
Усміхнулись, сіли рівно –
Працювать готові плідно.
- Щоб ніщо не збило нас з правильного шляху, згадаємо наш девіз.
3. Iнтерактивна вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, якою має бути наша виховна година. (Цікавою, насиченою, веселою, світлою)
- А ви якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)
II Повідомлення теми і мети уроку
- Зустріч наша незвичайна. Ми розглянемо і вивчимо,
Це проект корисний, діти те, без чого нам не можна жити.
- А що це? Відгадайте самостійно.
Вона існує всюди,
Там добрі люди.
Але як злість перемагає,
То вона зникає. Що це?
- Ми сьогодні будемо говорити про любов. Любов до ближнього, взаємопорозуміння. Ми обов’язково знайдемо і запам’ятаємо шляхи пошуку любові до ближнього і взаємопорозуміння з оточуючим світом.
- У цьому нам допоможе розібратися наша виховна година. Її тему ви можете прочитати на дошці.
(Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)
Девізом нашої виховної години будуть слова:
«Дай, Боже, нам порозуміння нині,
Щоб зрозуміти одне одного змогли,
Щоб лад у кожній класній був родині.
Щоб діти всі щасливими були!»
IІІ Вивчення нового матеріалу
1. Постановка проблемного питання
- Сформулюємо проблемне питання нашого проекту.
Чому так важливо проявляти любов до ближнього?
2. Бесіда
Технологія «Асоціативний кущ»
- Щоб відповісти на це питання, давайте згадаємо, що означає слово любов.
Складання схеми за асоціаціями учнів
3. Поетична хвилинка. Виступають спеціально підготовані учні
Учень 1: Любов і доброта – це дужі два крила,
Учень 2: Які нас піднімають над землею.
Учень 1: Любов звичайно, першою була.
Учень 2: А доброта відразу йшла за нею.
Доброта: Бувають дороги до слави й до щастя,
Є шлях до науки, де мудрості вчаться.
Любов: Та поміж людьми споконвіку ведеться
Найкраща дорога – від серця до серця.
4. Розповідь вчителя
Душевна доброта і краса кожної людини визначається її здатністю любити. Любити завжди тяжко. Бо інша людина не подібна до нас. У неї все інше – обличчя, мова, душевний і духовний світ. Але людина не є людиною без любові до ближнього.
Справжня любов – це забуття себе для іншої особи; щоб співчувати, розділяти з нею її радість і насамперед біль і смуток. Любити – означає відкривати в іншому настільки ж таємний і глибокий внутрішній світ, як і світ, але за задумом.
ЛЮБИТИ – ЦЕ ОЗНАЧАЄ БУТИ ЛЮДИНОЮ.
5. Інсценування
Два товариши ідуть до школи. Перед ними посковзнувшись, упала дівчинка, вдарилась, забруднила свій одяг. Дійшовши до дівчинки, хлопці засміялися.
- Щасливого приземлення!
- Он що значить бути роззявою..."
І, сміючись, хлопці пішли далі.
6. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей
Технологія «Асоціативний кущ»
- Чи правильно вчинили хлопці?
- Які почуття виникли у дівчинки?
- Як би ви охарактеризували хлопців?
7. Розповідь учителя
Здається, дрібничка. Що такого сталося? Упала — встане й піде далі. А от ваш сміх — це не дрібничка. Це сміх недоброзичливий, це насмішка над людиною, яка потрапила в незручне становище. На думку видатного україснкього педагога Василя Сухомлинського, той, хто сміється над помилкою, невдачею товариша, може стати жорстокою людиною.
Повернемось до уявної героїні "дорожньої пригоди". Хлопці, сміючись, пішли і не побачили, як у дівчинки з'явилися сльози. Не від болю в коліні, а від образи, від бездушності. А могло бути по-іншому. Підкажіть, як повинні були вчинити хлопці, щоб замість сліз, її обличчя осяяла усмішка, і щоб вона, а сама вона пожартувала над своєю пригодою: "От роззява!"? (Міркування учнів)
От бачите, ви знаєте, як потрібно поводитися. І це приємно. Неприємно тільки, коли вчинки людей не співпадають з їхніми словами. А для цього потрібно так небагато: вмійте поставити себе на місце тієї людини. Що відчули б ви у тій чи іншій ситуації? Поводьтеся з людьми так, як ви хочете, щоб поводилися з вами.
8. Перегляд презентації «Любов до ближнього»
9. Дослідницька робота «Як ми шукаємо взаємопорозуміння»
(Діти об’єднуються у групи. Кожній групі пропонується конверт з листом усередині) ?
Діти, в ваших конвертах різноманітні життєві ситуації. Поміркуйте, як правильно потрібно діяти, щоб залишитися людьми і не втратити душевного тепла.
10. Колективне складання пам’ятки про дотримання взаємопорозуміння
Тепер усі разом ми складемо правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги. Кожен зможе щодня їх прочитати і нагади собі, щоб не збитися з правильного шляху.
Пам’ятка «Правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги»
1. Пам’ятай: щодня потрібно докладати зусиль для підтримування того щоб приймати людей такими, які вони є.
2. Поважай тих, хто поряд з тобою.
3. Перед тим як вимагати щось від оточуючих, запитай себе: чи ставишся ти до себе самого так вимогливо.
4. Ніколи нікого не ображай. Якщо це сталося випадково, обов’язково вибачся.
5. Будь терплячим, прагни взаємопорозуміння.
6. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи: «Я тебе слухаю», «Ми обов’язково порозуміємося!».
7. Підтримуй навіть не дуже вправні кроки до взаємопорозуміння. Бо це основа добросусідських відносин.
8. Пам’ятай – любов до ближнього притаманна лише людям. А ти – людина.
11. Фізкультхвилинка
Марійка. А щоб краще працювалось,
Щоб гарніше міркувалось.
Всі ми зробимо розминку.
Це займе одну хвилинку.
(Діти за ведучими виконують рухи і повторюють слова)
Ярослав. Друзі, ви часу не гайте
Дружно всі розпочинайте.
Ми разом крокуємо –
Лад всі ми пропагуємо.
Аня. Руки підіймаємо,
Людей ми закликаємо:
«Ні хвилини не баріться.
Треба всім порозуміться!»
ІV Закріплення і узагальнення отриманих знань
1. Інтерактивна вправа «Розсіємо хмари»
Мудрі люди з давніх часів стверджували, що любов до ближнього – це основа щасливого життя. Наш український народ склав на цю тему багато прислів’ї та приказок.
Діти 2-А класу знайшли разом з батьками приготували їх до сьогоднішнього уроку. Послухаємо ці прислів’я і поміркуємо над ними.
А щоб краще запам’ятати народну мудрість, складемо їх у вигляді промінців великого і дуже доброго сонечка. Воно буде обігрівати наше місто, країну, весь світ і налаштовувати дітей на любов, взаємоповагу, добрі думки.
Які люди, таке й життя буде.
В товаристві лад — усяк тому рад.
В любові жити — життю радіти.
Хто тільки вміє сваритися, тому ні з ким не вжитися.
Дружно за мир стояти - війні не бувати.
Порозуміння - справа велика, стосується кожного.
Мир та порозуміння - боже веління.
2. Читання оповідання
"У синьоокої Катрусі велика радість. Понад рік хворів її татко. У лікарні лежав, три операції переніс. І мамі, і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться вночі дівчинка й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла у дворі двох однокласників, Петю і Гришу. Зустріла й поділилася радістю: "Наш татко видужав..."
Петя й Гриша глянули на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, які гралися.
— Наш татко видужав, — сказала вона і радість сяяла в її очах.
Одна з дівчат, Ніна, з подивом глянула й запитала: — "Видужав — ну
й що з того?"
Катруся відчула як з грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона підійшла до тополі у кінці шкільного подвір'я і заплакала.
— Чому ти плачеш, Катрусю? — почула тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного свого однокласника.
— Наш татко видужав...
— Ой, як же це добре! — зрадів Костя. — Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і віднесемо твоєму таткові.
Радість сяяла в Катрусиних очах".
3. Бесіда. Технологія «Криголам»
- Як ви гадаєте, які почуття були у Катрусі спочатку?
- Чому її радість стала зникати?
- Її хтось образив?
- Як можна охарактеризувати вчинки дітей?
- А хто поступив, керуючись законом любові до ближнього?
- Чи подобається вам цей хлопчик?
- А ви можете вчинити так само?
4.Тренінг «Візьмемось за руки, діти, щоб лад запанував у світі»
Не відкладаючи на потім, спробуємо прямо зараз розпочати виконувати «Правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги». Прошу всіх дітей вийти на середину і взятися за руки. Міцно тримаючи руку друга, закрийте очі і попрохайте, щоб в нашій країні наступив мир.
(Діти виконують вправу)
А тепер подивіться на своїх сусідів. Обійміть сусіда, що справа і скажіть йому щось гарне.
(Діти виконують вправу)
Обійміть сусіда, що зліва і розкажіть йому, як ви раді, що вчитеся в одному класі.
(Діти виконують вправу)
А тепер подивіться на мене і разом скажемо слова, озвучимо свої прагнення. Повторюйте за мною.
«Дай, Боже, нам порозуміння нині,
Щоб зрозуміти одне одного змогли,
Щоб лад у кожній класній був родині.
Щоб діти всі щасливими були!»
5. Виставка малюнків і колажів дітей
- У своїх малюнках і колажах ви зобразили світ, у якому всі люди ставляться один до одного з любов`ю і розумінням.
- Розгляньте ці роботи уважно. Що них спільного?
- На жодному малюнку нема смутку, нема горя, нема нещасних дітей. В роботах є тільки сонце, небо і щасливі люди.
6. Бесіда з метою вирішення проблемного питання
Технологія «Асоціативний кущ»
- Відповімо на проблемне питання нашої виховної години: чому так важливо проявляти любов до ближнього?
- Чи легко любити ближнього свого? Чому?
- А як ми називаємо того, хто щоденно працює над собою і має сили так робити?
V Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша година спілкування. Вам сподобалося?
- То що ж нове ви дізналися під час цієї години?
Технологія «Незакінчене речення»
“Сьогодні під час виховної години я дізнався (дізналася)…”
“Під час виховної години я навчився (навчилася)…”
“Тепер я знаю, що…”
“Мені сподобалось…”
VI Підсумок
- Чого вас навчила вас виховна година?
- Розкажіть як досягти взаємопорозуміння.
- Чи можете це зробити ви?
- У ставленні до ближнього, у здатності любити людину, у прагненні і готовності робити добро виявляється велич людини. Найбільша моя мрія — бачити вас справжніми людьми, особистостями без фальші і зла. Упевнена, такими хочете бути і ви. Тільки, може, не завжди зважуєте кожен свій вчинок — добрий він чи ні? А можна скоїти зло або бути причетним до нього і ненавмисно. Потім, як кажуть у народі, є каяття, та немає вороття. Тож хай у вашому серці живе Любов, хай компасом буде чиста совість, нехай незмінно буде з вами Ангел-охоронець, який застерігає від зла, жорстокості, моральної деградації.
"Будь добрим! Зроби людині, хоча і незнайомій, бодай маленьке добро і відчуєш, як стане легше і світліше на душі, у ній запанують людяність і чистота" (О. Гончар).
Година пролетіла. Ви працювали гарно.
Знання, що здобули,- то скарб на цілий вік.
Надію маю: спілкувалися не марно.
Нехай любов панує весь ваш вік.
VII Про що розповісти батькам
1.Розповісти батькам все, що ви запам’ятали про любов до ближнього.
2. Разом з батьками скласти свої родинні пам’ятки «Правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги».
Використана література:
1. Матеріали журналів «Початкова школа», газет «Розкажіть онуку», «Початкова освіта», 2001-2010 р.р.;
2. Сухорукова В. М. Як виховати патріота. 1-4 класи. –Х.: Вид-во «Ранок», 2015. – 192с.;
3. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. – Харків: Видавнича група «Основа»: ПП «Тріада+», 2007.
ВИХОВНА ГОДИНА З ЕЛЕМЕНТАМИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тема. КОЖНА ДИТИНА ПРАВА МАЄ, І ЗАКОН ЇХ ЗАХИЩАЄ
Мета проекту: спираючись на знання учнів, сформувати поняття «права», «закон», «права дитини»;
донести до кожної дитини розуміння, що кожен з них має право на турботу й піклування з боку батьків, вчителів, держави; розглянути питання про те, що дотримання своїх прав та прав іншого починається з кожного з нас; сприяти формуванню світогляду дітей;
формувати уміння дотримуватись правових свобод та обов’язків дитини, прав оточуючих людей;
розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, навички роботи в групі;
формувати громадянську компетентність; виховувати любов до людей, товариськість.
Обладнання: плакат «Права дитини»; малюнки дітей «Мої права», мультимедійні засоби, презентація «Знай свої права, дитино!», вислови на тему дотримання прав людини.
Технології: проектна технологія, проблемно-діалогічного мислення, здоров`язберігаюча, особистісно-орієнтована
Очікувані результати:
• зацікавленість знаннями про права дитини;
• розуміння того, якими шляхи можна відстоювати свої права;
• розширення уявлення про важливість дотримання прав людини у будь-якій нестандартній ситуації;
• підвищення рівня культури;
• зацікавленість учнів проектною діяльністю;
• застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду;
• розширення поля для самостійної пізнавальної діяльності;
• створення умов для реалізації кожної особистості.
Завдання проекту
Задум
1. Ознайомитися з поняттями «права», «закон», «права дитини».
2. Дізнатися якомога більше про права дитини та закони, у яких вони прописані.
3. Сприяти формуванню світогляду учнів.
Для чого це потрібно
1. Мати можливість формувати світогляд дитини, громадянську компетентність особистості.
2. Озброїти науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.
Дидактична характеристика проекту
тип проекту:
• за предметною галуззю – міжпредметний (читання, курс «Я у світі», малювання);
• за тривалістю – короткотривалий;
• за характером контактів – вчитель, учні, їхні батьки;
• за основною діяльністю – пошуковий, творчий;
• за характером координації – з безпосередньою координацією;
• за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей,
2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною
презентацією матеріалів проекту;
• за кількістю учасників – груповий.
об’єкт пізнання: права дитини;
шляхи досягнення мети:
• робота з додатковою літературою;
• пошук інформації в Інтернеті;
• самостійна дослідницька робота дітей;
• аналітична робота дітей з учителем;
• власна творчість дітей;
освітній продукт:
• виховний захід;
• презентація;
• правила досягнення взаємопорозуміння і взаємоповаги;
• виставка плакатів.
План виконання проекту
1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей щодо досягнення мети та її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8. Оформлення колективної роботи.
9. Аналіз та оцінювання роботи учасників проекту.
10. Презентація матеріалів проекту.
Хід виховного заходу
I Організаційний момент
1. Організація класу
- Доброго дня, діти! Ви прийшли на виховну годину.
- Дзвоник знову дзеленчить! І згадали про повагу,
Ми зібрались всі в цю мить. Зосередили увагу.
Всі давно підготувались - Спілкування розпочнемо -
Працювать налатувались. Прості істини збагнемо.
2. Психологічне налаштування на роботу на уроці
- Щоби плідно працювати, Ми до знань нових – без них
Треба всім налаштуватись. Буде важко у житті.
Досягнути, щоб мети, Будем гарно працювати,
Крок за кроком будем йти, Щоб корисне щось пізнати.
- Щоб ніщо не збило нас з правильного шляху, згадаємо наш девіз.
Ні хвилинки ти марно не гай,
Працювати ти розпочинай,
Бо знання, що отримаєш ти,
Допоможуть тобі у житті.
3. Iнтерактивна вправа «Очікування»
Подумайте і скажіть, чого ви чекаєте від нашої виховної години?
• Розширити свої знання про права дитини.
• Навчитися застосовувати знання, вирішуючи реальні життєві ситуації.
• Дізнатися, до кого звертатися, коли виникне порушення прав.
• Розширити свій світогляд.
II Повідомлення теми і мети уроку
- А про що ми сьогодні поговоримо?
У Конвенції ООН
Найголовніший є закон.
Про права дітей він дбає,
Їх всіляко захищає.
Час, дівчата і хлоп’ята
Про закон цей все дізнатись.
- Ми сьогодні будемо говорити про права дітей. Ми обов’язково знайдемо і запам’ятаємо які у вас, хлопчики й дівчатка, є права і про те, як дотримуватися своїх прав і прав оточуючих.
Тему нашої виховної години ви можете прочитати на дошці.
(Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)
IІІ Вивчення нового матеріалу
1. Інсценізація
На сцені двоє хлопчаків. Воли б’ються.
СЕРГІЙКО. Ти перший почав.
ПЕТРИК. Ні ти.
СЕРГІЙКО. Ти дурний!
ПЕТРИК. Сам такий, або ще дурніший!
СЕРГІЙКО. Я тебе зараз як лясну!
ПЕТРИК. А я тобі як вмажу!
МАРІЧКА. Хлопці! Що ви робите? Ану, припиніть негайно!
СЕРГІЙКО. А чого він…
ПЕТРИК. (перебиває) А він перший розпочав!
МАРІЧКА. Як вам не сором, хлопці?! Ви вже дорослі, а ще не навчилися поважати права один одного і свої?
СЕРГІЙКО. Які ще права? Хіба діти мають якісь права?
ПЕТРИК. Ага! Мій брат завжди каже: хто сильніший – той і правий!
МАРІЧКА. Кожна людина, навіть маленька має права. І ці права захищає закон.
2. Постановка проблемного питання
- Діти, а як ви вважаєте, чи ви, ще маленькі, маєте якісь права? Чи може Петрик правий?
Відповіді дітей
Вірш «Ти знаєш, що ти Людина»
Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.
І жити спішити треба,
Хоч хочеш того, чи ні.
Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
- Кожен з вас ще маленька, але людина. А кожна людина має права.
- Як вигадаєте, а ви маєте права?
- Сформулюємо проблемне питання нашого проекту.
3. Бесіда
Технологія «Асоціативний кущ»
- Щоб розібратися у цьому питанні, давайте поміркуємо, що означає слово «право».
Складання схеми за асоціаціями учнів
4. Перегляд ролику про життя дітей у позаминулому столітті
- Що нового ви дізналися переглянувши цей ролік?
- Чим він вас вразив?
5. Виступ спеціально підготованих дітей
Були колись давно часи, коли дітей не сприймали, як маленьких людей, які ще не всього навчилися у цьому житті. До них ставились, як до дорослих: не потребували вчитися, вимагали працювати.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень».
Ще чотири століття тому назад дітей виховували на прикладі дорослих. Ставили їх поряд із собою і наказували виконувати ту саму роботу. Лише у 16 ст. для дітей вперше стали шити спеціальний дитячий одяг, а до цього вони доношували сорочки за дорослими.
Діти не мали іграшок. Вони повинні були працювати, як і дорослі.
Дітям у ті часи було нелегко. На той час просто не існувало законів, які оберігали б їхнє життя. Батьки виховували і карали їх на свій розсуд.
Пройшло не одне століття, поки людство зрозуміло, що діти потребують особливої уваги.
І сьогодні не всім дітям на нашій планеті живеться легко.
Багато дітей недоїдають. 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань.
50 млн. дітей працюють в небезпечних умовах.
120 млн. дітей не відвідують школу.
Кожен рік 3.5 млн. дітей помирають від тяжких хвороб, які можна вилікувати.
Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.
В Україні три четверті дітей з хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці». Це діти, які залишили рідні домівки і живуть та харчуюються як заманеться. Основна маса з них має освіту 3 – 4 класи. Більшість з них малолітні злочинці, наркомани, торговці наркотиками.
6. Розповідь вчителя
Сьогодні кожен освічений громадянин нашої планети знає: права людини починаються з прав дитини. Існує навіть організація яка захищає права всіх дітей на планеті. Називається вона ООН, або організація об’єднаних націй
В далекому 1989 року представники урядів розвинутих країн, у тому числі й наша Україна, яка на той час перебувала у складі Радянського Союзу, підписали Конвенцію про права дитини. Уряди цих країн домовилися охороняти права дітей, які живуть на територіях цих держав.
Конвенція ООН про права дітей – це ваші права, діти. Кожен громадянин повинен добре знати свої права, розуміти їх, виконувати і боронити.
У Конвенції визначено, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.
7. Творче завдання «Поміркуємо ми нині, що потрібно для щастя дитині»
- Перед вами чисті аркушики. Поміркуйте і намалюйте те, що вам необхідно для того, щоб відчувати себе щасливими. Наприклад, батьківська ласка, рідний дім, друзі, солодощі, іграшки, медична допомога, комп'ютер, книги, театр, відпочинок, розваги, школа, спорт.
8. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей
- Ви тільки що за допомогою своїх малюнків показали, яких прав потребує кожна дитина.
- Як ви гадаєте, які права дітей визначені у Конвенції прав дитини?
Технологія «Асоціативний кущ»
9. Розповідь вчителя, що супроводжується переглядом презентації
- Які ж права дитини визначені Конвенцією?
Дитина незалежно від її раси, національності, кольору шкіри, статі, мови, релігії, етнічного чи соціального походження, майнового стану, стану здоров'я, незалежно від її батьків та її законних опікунів має право:
— на життя;
— на ім'я та набуття громадянства;
— знати своїх батьків;
— на збереження своєї індивідуальності;
— підтримувати взаємини з обома батьками, якщо ті розлучилися;
— висловлювати свої погляди і думки з усіх питань;
— одержувати і передавати інформацію (за винятком певних обмежень);
— на свободу думки, совісті й релігії;
— на свободу об'єднань і товариств у мирних цілях;
— на особисте і сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції;
— на захист від посягань на особисте життя, честь і гідність;
— на повноцінне і достойне життя, на піклування
10. Робота в групах
- Порівняйте ваш перелік потреб і бажань та короткий виклад Конвенції.
- Чи є якісь відмінності між двома текстами? У чому вона полягає?
- Як ви гадаєте, чому ООН вважала за необхідне скласти перелік прав дитини?
- Як ви гадаєте, чому Конвенція є переліком потреб дитини, а не бажань?
- Як ви гадаєте, навіщо нам знати наші права?
11. Творча вправа «Ми – юристи, і тому розтлумачимо кожну статтю»
- Щоб права свої знати,
Треба закони добре вивчати.
І закони ці прості -
Це Конвенції статті.
Їх ретельно опрацюємо,
Потім вивчимо усі
Самі доленьку скеруємо -
Буде щастя нам в житті.
- За кольором наших емблем об’єднаймося у чотири групи.
- Кожній групі пропоную одну із статтей Конвенції про права дитини. Прочитайте їх уважно і розкажіть присутнім, які права дитини вона захищає.
- Наведіть приклад з життя, який проілюструє ваші слова.
12. Перегляд презентації «Закон на захисті прав дитини»
Шановні діти! Хочу акцентувати вашу увагу на тому, що наш Основний Закон – Конституція, так як і Загальна декларація прав людини гарантують нам можливість людського життя, ставлять його попереду будь-яких чинників нашого буття. Тому ми завжди повинні твердо пам’ятати: «Кожна людина має обов’язки перед суспільством, у якому тільки й можливий повний розвиток її особи». А саме: неухильно додержуватись Конституції та інших законів України; не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей; шанувати і поважати державні символи України; не задавати шкоди природі, історико-культурній спадщині. Відшкодовувати завдані їм збитки. Немає прав без обов’язків, немає обов’язків без прав. І ще одну заповідь повинен запам’ятати кожен із нас: «Шануй батька свого і матір свою». Адже, саме батьки дали нам життя, саме вони щоденно переживають за нас, хочуть, щоб ми завжди були здоровими, щасливими.
Для того, щоб допомогти тобі вирішити будь-яку проблему, створені державні соціальні служби для сім’ї, дітей та молоді. Тут тебе захистять, навчать або нададуть консультацію з питань захисту твоїх прав.
13. Фізкультхвилинка
ІV Закріплення і узагальнення отриманих знань
1. Робота в групах «Допоможемо казковим героям»
- Подивіться на малюнок. Хто це?
- Всім вам відома казка про Попелюшку. Нагадайте, якою була доля цієї дівчини?
- Як ви вважаєте, які її права порушували мачуха і сестри?
- Правильно. Кожна дитина має право на любов і піклування, на сім`ю. Жодну дитину не можна змушувати до праці. У неї є право на відпочинок.
- А на цьому малюнку хто зображений?
- Правильно, це – Білосніжка. Правильно. Головне право кожної дитини – це право на життя. І кожну дитину слід оберігати від скривдження і зневаги.
2. Інтерактивне завдання «Кожен учень має знати всі права й пропагувати»
- Щоб всі діти нашої школи мали бажання ознайомитися з Конвенцією прав дитини і дізнатися все-все про свої права, пропоную кожній групі намалювати плакат. У цьому плакаті потрібно відобразити, як важливо знати і дотримуватися своїх прав.
- 1. Спочатку продумайте ідею свого плакату. 2. Потім обговоріть за допомогою яких засобів ви її відобразите. 3 Зробіть спільний малюнок, до якого кожний внесе щось своє. 4. Придумайте короткий вислів, у якому б висловлювалась ваша спільна думка,— слоган.
3. Виставка плакатів, створених дітьми, і їх захист
- Поміркуйте, чи вам особисто допомогла спільна робота по створенню плаката краще зрозуміти Конвенцію ООН про права дитини?
4. Бесіда з метою вирішення проблемного питання
Технологія «Асоціативний кущ»
- Відповімо на проблемне питання нашої виховної години: чому так важливо знати свої права і вміти їх захищати?
- До кого потрібно звернутися у разі порушення ваших прав?
- Запам’ятайте словесну формулу, яка допоможе вам у важких ситуаціях, та користуйтесь нею у повсякденному житті:
«У мене є права. Держава мені їх гарантує. Я знаю свої права. Я вмію ними користуватись»
V Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша година спілкування. Вам сподобалося?
- То що ж нове ви дізналися під час цієї години?
Технологія «Незакінчене речення»
“Сьогодні під час виховної години я дізнався (дізналася)…”
“Під час виховної години я навчився (навчилася)…”
“Тепер я знаю, що…”
“Мені сподобалось…”
VI Підсумок
- Чого вас навчила вас виховна година?
Гра « Мікрофон»
- Як називається документ про права дитини?
- Які права має дитина?
- Яке основне завдання закону Конвенції ООН.?
Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Порадить друзям і батькам,
Права свої потрібно знать!
VII Про що розповісти батькам
1.Розповісти батькам все, що ви запам’ятали про права дитини.
2. Разом з батьками скласти свої родинні пам’ятки «Мої права».
Використана література:
1. Матеріали журналів «Початкове навчання і виховання», «Початкова освіта», 2017р.
2. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. – Харків: Видавнича група «Основа»: ПП «Тріада+», 2007.
3. Закон України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року
№ 2402-III .
4. Закон України «Про освіту»
5. Конвенція ООН про права дитини. – К.: АТ «Видавництво «Столиця», 1997.
Немає коментарів:
Дописати коментар