“Щоб змінити людей, їх потрібно любити. Вплив на них пропорційний любові до них”. Й.Г.Песталоцці

ЩО ВИВЧАЄМО НА УРОКАХ

Урок-казка з елементами проектної діяльності з природознавства
за темою:
«Як кактусик із кімнатними рослинами познайомився»
                                                                                                 Зимою, коли земля вкрита снігом,
                                                                                         а дерева гнуться від поривів холодного
                                                                                         вітру, радує око ніжна, зелена гілочка
                                                                                         або квітка, що розпустилася в кімнаті.
                                                                                                                       В.Чеканова, Т.Якимова

Мета проекту: спираючись на знання учнів, формувати поняття «кімнатні квіти», ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин, формувати в дітей науковий світогляд;
розвивати спостережливість та вміння досліджувати організми, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння доглядати за кімнатними квітами, навички роботи в групі, опановувати ме¬тоди раціонального навчання; формувати природничу компетентність;
виховувати любов до природи, вміння бачити прекрасне довкола та бажання  примножувати цю красу.

Обладнання: картки для гри, таблиці із завданнями уроку; підручник: Т. Г. Гільберг, Т.В.Сак «Природознавство» 1 клас. - К.: «Ранок»,  2012; малюнки кімнатних квітів, презентація «Кімнатні квіти», кімнатні квіти, лопаточка лійка, ганчірка.

Очікувані результати:
зацікавленість науковими знаннями про кімнатні квіти,
розширення уявлення про роль кімнатних квітів в житті людини;
активна позиція у природоохоронній діяльності,
підвищення рівня екологічної культури;
зацікавленість учнів проектною діяльністю,
застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,
розширення поля для самостійної пізнавальної діяльності,
створення умов для реалізації кожної особистості.

Завдання проекту
Задум
1. Ознайомитися з кімнатними квітами.
2. Дізнатися якомога більше про кімнатні квіти свого класу.
3. Формувати світогляд учнів.

Для чого це потрібно
1. Мати можливість формувати світогляд, екологічну свідомість  особистості.
2. Озброїтися науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.

Дидактична характеристика проекту
  тип проекту:
за предметною галуззю – міжпредметний (природознавство, читання, музика, малювання);
за тривалістю – короткотривалий;
за характером контактів – вчитель, учні, їх батьки;
за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий;
за характером координації – з безпосередньою координацією;
за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей,
2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною презентацією матеріалів проекту;
за кількістю учасників – груповий.
  об’єкт пізнання: кімнатні квіти, що нас оточують;
  шляхи досягнення мети:
робота з додатковою літературою;
пошук інформації в Інтернеті;
самостійна дослідницька  робота дітей;
аналітична робота дітей з учителем;
власна творчість дітей;
  освітній продукт:
урок;
презентація;
виставка малюнків.

План виконання проекту
1. Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей,  щодо досягнення мети та  її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Визначення джерел потрібної інформації.
5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.

Групи
1 група  «Вчені»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Підготувати легенди про кімнатні квіти.
2 група  «Літератори»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Підготувати вірші і загадки про кімнатні квіти.
3 група  «Біологи»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
За допомогою вчителя підготувати вікторину
4 група  «Художники»
Ознайомитися із різних джерел з інформацією про кімнатні квіти.
Виконати малюнки на тему «Мої улюблені кімнатні квіти»

6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8. Оформлення колективної роботи.
9. Аналіз  та оцінювання роботи учасників проекту.
10. Презентація матеріалів проекту.

                       Хід уроку
І Організаційний момент
1. Організація класу
- Доброго дня, діти! Ви прийшли на урок природознавства.
-   Ви почули всі дзвінок.       Кожен з вас приготувався
          Він покликав на урок.                               Якнайкраще постарався.
          Сядьте зручно, посміхніться       Розпочнемо наш урок.
          І на мене подивіться.               Зробимо в науку крок.

2. Психологічне налаштування на роботу на уроці
 - Щоб налаштуватися на плідну роботу, згадаємо наш девіз.
ДЕВІЗ:    Не просто слухати, а чути.
                 Не просто дивитися, а бачити.
                 Не просто відповідати, а міркувати.
                 Дружно й плідно працювати.

3. Iнтерактивна вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок. (Цікавим, насиченим, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим)
- А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)

  IІ Контроль і корекція знань
1. Фронтальне опитування Технологія «Мозковий штурм»
- Яку тему вивчали на минулому уроці?
- Чим дикорослі рослини відрізняються від культурних?

2. Гра «Відгадай загадку – прокоментуй відгадку»   
- Відгадайте загадки і прокоментуйте: культурними чи дикорослими є названі вами рослини.
Біла, наче сніг кора І зелена, і колюча,
І тоненькі віти. і пухнаста, і пахуча.
Це росиночка яка,         Посеред кімнати стала
Відгадайте, діти? (Береза) Нас із святом привітала. (Ялинка)

 Сидить дівчина в коморі,           Стоять у лузі сестрички,
 А коса її надворі. (Морква)                  олотенькі очки, білі вічка. (Ромашки)

 Живе один батько, Сам червоний,
 Тисячі синів має,          а чуб зелений. (Буряк)
 Усім шапки справляє,
 А собі не має. (Дуб)

Почервонів зелений сад,        Із задоволенням їдять –
Червоні крапельки висять.        Тільки кісточки летять. (вишні, черешні)
Знають добре краплі ці
І дорослі, і малі.

III  Повідомлення теми і мети уроку
- А урок наш незвичайний Ми розглянемо і вивчимо,
Це проект і казка, діти           тих, хто нам допомагає жити.
- А хто це?
           Цих друзів дуже я люблю.       Вони завжди в кімнаті з нами
           То пещу їх, то поливаю,                       До сонця тягнуть вони віти.
           То з ними тихо говорю,                        Підказка, діти, поряд з вами.
           То їм пісні на сон співаю.        Та це ж…(кімнатні квіти).   

- Працюючи над нашим сьогоднішнім проектом, ви дізнаєтеся багато цікавого про кімнатні квіти і їх роль в житті людини. Прочитайте на дошці тему нашого проекту.             
(Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)

Девізом нашого уроку будудть слов відомого  казкаря Г.-Х.Андерсена: «Щоб жити, потрібні сонце, свобода і маленька квітка».

IV Вивчення нового матеріалу
1. Постановка проблемного питання
- Сформулюємо проблемне питання нашого проекту.
- Щоб відповісти на це питання, ми перенесемося до казки про кімнатні рослин, побачимо їх світ.
-   Поставимо перед собою задачі:
    * познайомитися із різноманіттям кімнатних рослин;
    * зробити малюнок кімнатних рослин, які нам найбільше сподобалися;
    * провести опитування батьків і відповісти на питання: як батьки        відносяться до наших зелених друзів;
     - зробити висновки за темою дослідження.

2. Розповідь вчителя
Отож, не тридесятому царстві, не в тридесятому королівстві, а на підвіконні звичайнісінької двокімнатної квартири жило-було Кактусенятко. Воно було круглим, зелёним і колючим. Тому його й прозвали Зеленим Їжачком. Але колючим воно було тільки зовні, а насправді, Кактусенятко було дуже добрим і привітним.
Нещодавно господиня відділила його його від мами Кактусихи і посадила до гарного маленького горщика. Кактусенятку сподобалася його нова домівка.
- Ось і ще одна кімнатна рослина, - сказала господиня, виходячи з кімнати.
- Кімнатна рослина? А що це таке? - замислилося Кактусенятко.
- Давайте, діти, допоможемо Зеленому Їжачку розібратися в цьому питанні?

3. Бесіда з опорою на життєвий досвід дітей
 Технологія «Асоціативний кущ»
Складання схеми за асоціаціями учнів за поняттям «кімнатні рослини»
- Що таке кімнатні рослини?
- Кімнатні рослини – це ті квіти, що ростуть у нас у кадках або на підвіконні.
- Навіщо їх вирощують? Яку користь вони вам приносять?
- Квіти з давніх часів прикрашають наше життя і побут. Доглядаючи за ними, ми отримуємо задоволення й естетичну насолоду. Сьогодні, мабуть, немає жодної квартири, де б не росла хоча б одна кімнатна рослина. Ними прикрашають офіси, магазини, громадські приймальні та інші приміщення. Відомо, що зелений колір. заспокійливо діє на нервову систему, а це поліпшує настрій і працездатність.
- У домашніх умовах рослини почали вирощувати ще в Давній Греції. Спочатку це були лікарські рослини, потім їх почали використовувати для окраси приміщення.
Більшість кімнатних рослин — жителі тропічних країн. Майже 200 років тому вони були привезені мандрівниками й колекціонерами з інших країн. Першими екзотичними рослинами були лимони та апельсини. Вирощували їх вдома в оранжереях лише багаті.
- Чи можна жити в кімнаті без рослин?
Відповіді дітей
- Кімнатні рослини переважно цілий рік бувають зелені. Деякі з них навіть квітують узимку. Більшість людей переконана, що потрібні вони лише для краси. Але це зовсім не так! Ось лише найзагальніший список їх заслуг:
• сприяють звукопоглинанню (в міських квартирах, це дуже важливо);
• зволожують повітря (без рослин вогкість повітря в наших квартирах складає не більш 30-40%, тоді як оптимальною вважається 55-70%);
• насичують повітря киснем, якого в умовах міста не вистачає;
• очищають повітря, вбивають хвороботворні мікроорганізми;
• зменшують кількість пилу в повітрі;
• підвищують працездатність;
• створюють в приміщенні розслабляючу і утихомирюючу обстановку;
є рослини, які використовуються як ліки (наприклад, алое);
деякі рослини, уявіть собі, можуть бути передвісниками дощу.

4 Читання віршів про кімнатні квіти
- Замислилося Кактусенятко: «А які кімнатні квіти бувають?»
Діти читають вірші про квіти, які вони приготували
На віконечку моєму                      Лізе фінік мій нагору –     
Подивіться справжній сад! Листики його свіжі.
Он чудовії сережки А у пальми, що з Анголи,
Краси - фуксії висять. Листя гостре, як ножі.

Он сором’язливо квітне Хлорофітум зеленіє,
Вогник – квітка край вікна. Фікус підійма листки.
А у кактуса голівка А фіалочки ніжненькі
Вся в гостреньких гілочках. Розпустили квіточки.

Скачуть край вікна синиці
Й веселенько цвірінчать.
Дуже хочуть вони, певно,
Серед квітів політать.

- То про що говориться у віршику?
- Які рослини є на віконечку? Чому цвірінчать синиці?

5. Розповідь вчителя з елементами  бесіди
Все було чудово. Кактусенятку дуже подобалося рости на вікні. Лише одне засмучувало зеленого малюка: навколо, у великих квіткових горщиках, росли невідомі йому  рослини. Але Кактусенятко було відкритим і цікавим. Воно вирішило познайомитися із «сусідами» поближче, бо Зеленому Їжачкові так хотілося мати друзів!
Першим, з ким Кактусенятко наважилося заговорити, виявилася рослина з товстим древісним  ствовбуром, кругле листя якого було схоже на монетки.
- Вибачте, будь ласка, - трохи соромлячись, сказав Зелений Їжачок, - а як Вас кличуть?
- В народі мене называють грошовим деревом, люди вважають, що я приношу до будинку багатство і достаток, а по-науковому я зовусь товстянкой древовидною, - відповіло деревце. Моя батьківщина – африканські саванни, тому я люблю сонце. А ще я люблю, коли мій горщик час від часу повертають, тоді я виростаю струнким і гарним деревцем.
- Скажіть, а Вам не сумно весь час стояти на підвіконні? - запитало Кактусенятко
- Ні, звичайно, взимку я можу спострігати за тим, що відбувається за вікном, а в теплу пору року мене відправляють «на дачу», тобто виносят на свіже повітря – на балкон.
Тут до розмови приєдналася інша рослина із надзвичайно гарним листям, на якому виділялися яскраво-червоні жилки і плями:
- А меня зовуть маранта, я дуже люблю вологість і боюся прямих сонячних променів, тому мені подобається, коли господиня обприскує моє листя теплуватою водою. І ще я вмію підіймати листочки і скручувати його із настання сутінок і навіть за декілька годин до дощу, майже справжній барометр.

6.Фізкультхвилинка
Втоми я не знаю.
Квіти я вивчаю.
Колеус, фіалка, фікус,
На полиці верхній кактус.
А цю найбільше люблю я –
Квітка традесканція.

7. Розповідь вчителя з елементами  бесіди
Колюча зелена рослина представилася сама. Я-алое. В природі росту в пустелі Карру в Південній Африці. у вигляді дерева. Маю соковиті стебла і листки, дуже колючі по краю. У кімнатних умовах цвіту рідко, тому що взимку для мене недостатньо світла, а головне тому, щомене надмірно поливають, забуваючи про моє походження. Я лікарська рослин, сприяю загоєнню порізів.
Кактусентко повернулося до рослини з чудовим зелено-червоним листям. А я - колеус. Як родом з острова Ява. Я маю характерне чотиригранне стебло і різнобарвні листки. Часто цвіту.
    Тут обізвалася трав'яниста рослина з широколінійними листками, зібраними в розетку, що буйно росли в різні боки.
- Хто з дітей не знає хлорофітум? – запитала вона. Я походжу з Південної Африки. З центра моєї розетки виростає квіткова стрілка з біленькими квітками. На місці квіток, що відцвіли, утворюються нові молоденькі рослини.
Тут до розмови вступила трав'яниста рослина з повзучими або прямими стеблами і з сидячими овальними листками. Познайомимося , я - традесканція. У мене багато сестер, бо в кімнатній культурі поширені кілька видів традесканції. Ми всі походимо з тропічної Америки. Але у кімнатах найчастіше вирощують традесканції з повзучими стеблами, які звисають з горщиків. Я дуже легко утворюю нові рослини за допомогою стеблових паростків - живців.
А я - бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії. Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові і листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш відома бегонія рекс.
Кактусенятко уважно слухало оповідання рослин, бо воно було ще маленьке і багато чого не знало.
В одному з горщиків росла незвичайна рослина, її темно-зелене мечеподібне листя із загостреною верхівкою і світлими смужками нагадувало луску риб. Виявилося, що це сансевьєра, яку ще называють просто «щучий хвіст». Кактусенятку навіть стало трохи смішно, коли воно почуло цю назву. Виявилося, що у природних умовах сансевьєра поширена в тропічній Азії та Африці.

8.Робота з картками.     Робота в парах
- Діти, подивіться на картки, які лежать на ваших партах. Тут не всі квіти, з якими познайомилося Кактусенятко. Але роздивившись уважно ті кімнатні квіти, які є, ви зможете  уявити з якого кінця земної кулі вони до нас прибули.

9. Дослідницька робота «Логляд за кімнатними рослинами»
До нас надійшов лист від асоціації кімнатних рослин. Вони просять вас допомогти їм. Ви згодні? Деяким їх родичам дуже важко жити. І не тому, що їх не люблять, а тому, що за ними неправильно доглядають.
- Які умови необхідні для зростання рослин? (Тепло, світло, полив, обприскування.)
- Розставляючи кімнатні рослини, необхідно слідкувати, щоб вони були гарно освітлені. Високі рослини не повинні загороджувати від світла низькі. Необхідно враховувати, які види рослин люблять яскраве освітлення, а яким комфортніше в тіні.
  1.Інструктаж щодо проведення роботи
   2. Практична робота
- Якщо всі рослини харчуються, то що їм необхідно? (Регулярний полив).
- Як визначити, що рослину вже час поливати?

Дослід 1.Визначення потреби поливу.
І спосіб:
   - постукати по горщику: дзвінкий звук – потреба в поливі;
                                                    глухий – земля волога;
ІІ спосіб:
   - Якщо колір сірий, то рослину слід полити.
(Надалі вчитель демонструє, а учні повторюють види робіт.)
Поливати кімнатні рослини краще водою кімнатної температури. Улітку — частіше, узимку рідше. Кактуси і рослини із соковитими листками потребують менше води, ніж інші.

Дослід 2.
- Ми говорили, що рослини дихають. Які органи беруть участь у цьому процесі і що необхідно при цьому робити для кімнатних рослин? (Протирати листки від пилу, підпушувати землю — бо корінь також дихає).
     - прийоми розпушування ґрунту;
     - правильний полив;
     - обприскування листя та стебел рослини;
     - обтирання листів вологою ганчіркою.

Дослід 3.
 Початок роботи над проектом «Моя рослина».
   Група дітей (4 – 5учнів) саджають рослину, а надалі будуть спостерігати за її розвитком та доглядати за нею.
    Через деякий час розкажуть про свої спостереження.

Звучить пісня «Пісня квітів»:
Виростаєм на віконці,          Щоб могли ми воду пити,
Зацвітаємо на сонці, Треба землю розпушити.
Від водиці зеленієм Любі учні! Час не гайте –
Першокласникам радієм. Наше листя протирайте.
Ви нас, діти, доглядайте В школі вашій  для нас,  квітів,
І водою поливайте. Найщиріші друзі – діти.

9.Фізкультхвилинка
Втоми я не знаю.
Квіти доглядаю.
Я земельку розрихляю,
З лейки квіти поливаю.
Щоб росли мої квітки
І красиві, і стрункі.

IV Закріплення  і узагальнення отриманих знань
1. Колективне складання пам’ятки про догляд за кімнатними рослинами (в малюнках):

    Пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами»
1. Поливай квіти водою кімнатної температури. Літом квіти поливай ввечері, взимку – вранці.
2. Рихли паличкою поверхню землі в горщику, щоб до коріння потрапляло повітря. Будь обережний – не пошкодь коріння.
3. Витирай пил з крупного гладкого листя вологою ганчіркою. Рослини з дрібним листям очищуй від пилу м’я4им пензлем.
4. Обережно зрізай сухе листя і гілочки. Слідкуй за чистотою квіткових горщиків та підставок).

2.Практична робота
 1) Поливання кімнатних рослин.
 2)  Розпушування ґрунту.
 3)  Видалення пилу з листя.

3. Вікторина «Гості з підвіконня»
- Кактусенятко знову замислилося, а чи всі діти знають, які кімнатні квіти бувають?
- Згадаємо, які кімнатні квіти ви знаєте.
Вчитель показує рослини, діти їх називають.

4. Виставка малюнків і колажів дітей
- Які кімнатні квіти ви зобразили на своїх малюнках?

5. Розповіді спеціально підготованих дітей «Легенди про кімнатні рослини»
Кактусенятку дуже подобалися нові друзі. Він дуже зрадів, коли почув, що діти з 1-А класу знайшли і підготували легенди про кімнатні рослини. Він дуже хоче їх почути.

Герань
Вчитель. Народна медицина вважає, що запах листків герані знімає головну біль, і проганяє втому.
Учень. Недарма приходилось чути таку історію: «У бідних людей тяжко захворів єдиний син. Що не робив батько з матір’ю, що не готував, хворий не піднімався. Засумували батьки і звернулися до лікаря. Оглянув лікар хворого і порадив придбати декілька кущів духмяної герані і положити хворого під ними. На ранок хворобу як рукою зняло».

Фіалка
Учень. У древніх римлян фіалка називалася квіткою Юпітера. А згідно древньогрецькій легенді, бог світла Аполлон переслідував одну з дочок Атласа. Дівчина звернулася до Зевса з проханням про допомогу. Великий громовержець зжалився і перетворив її в квітучу фіалку. 
Вчитель. І, напевне, довго прийшлось би знаходитися фіалці на небесах, якби квіти не сподобалися дочці Зевса і Деметри красуні Персефоні. При вигляді фіалок Персефона встала на коліна, з цікавістю розглядала кожний їх вінчик і вибирала для букету свіжі і красиві. Тут до неї підкрався бог підземного царства Аїд. Персефона кинулася тікати від переслідника, прижимаючи до грудей зірвані фіалки, але Аїд все таки здогнав її. Відбиваючись, дівчина впустила фіалки, і вони впали на землю.

6. Гра «Декоратор»    Робота в парах
Будь-яку кімнату можна змінити, прикрасивши її кімнатними рослинами. Ви як декоратор зараз будете змінювати кімнату, намалювавши в ній відомі вам рослини.
(Дітям пропонуються малюнки кімнат, які можна прикрасити кімнат ними квітами на свій смак)
                 
6.Бесіда з метою вирішення проблемного питання
Технологія «Асоціативний кущ»
- То чи потрібні нам рослини у кімнаті? Навіщо?

7 .Розповідь вчителя
Неочікуванно відкрилися двері і до кімнати ввійшла господиня. В руках у неї був горщик з дуже гарною рослиною.
- Познайомтеся, це ваш новий сусід - сказала вона (господиня часто розмовляла із своїми вихованцями, тому що вважала, що квіти, як і живі істоти все розуміють і люблять, коли з ними спілкуються) - це папороть. Вона не тільки буде прикрашати кімнату, але й допоможе очистити повітря від пилу і поганих речовин. Шкода тільки, що папороть не квітне, проте радує своїм різноманітним листям:величезним, маленьким і навіть таким, що плететься.
Господиня поставила горщик і пішла. Так на підвіконні зявився «новачок». Він швидко звик до нового оточення і з гордістю розповідав про те, що папороті - найдревніші жителі Землі, існували разом із динозаврами й дожили до наших днів.
Так Зелёний  Їжачок не тільки познайомився із своїми «сусідами», але й дізнався багато цікавого і корисного.

V Рефлексія результатів
- Ось і закінчилася наша мандрівка до світу кімнатних рослин. Вам сподобалося?
- То що ж нове ви дізналися під час уроку?
“Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…”
 “На уроці я навчився (навчилася)…”
 “Тепер я знаю, що…”
 “Мені сподобалось…”

VI Підсумок
- Про які рослини ви дізнались на уроці? Назвіть їх.
— Які умови для них потрібні?
— Як слід доглядати за кімнатними рослинами?
- Ви навчилися розуміти «бажання» квітів та інших кімнатних рослин. Прислухайтесь і здогадайтесь , про що просять вас рослини у коридорах школи, вдома.
Виконайте їхні прохання.
Квітам сумно, коли їх мало, а тому посадіть нові:
Квітам тісно у маленьких вазонах, тому пересадіть їх у більші.
Квітам подобаються гарні вазони, тому прикрасьте їх.
Квітам важко дихати – протирайте листочки, розпушуйте землю.
- Дякую всім за старанну підготовку і участь у роботі.

VII Про що розповісти батькам
1.Розповіти батькам все, що ви запам’ятали про кімнатні квіти.
2. Закінчити виконання завдання: домалювати та розфарбувати квітку.
3. Продовжувати доглядати за кімнатними рослинами у себе вдома і в клас

Немає коментарів:

Дописати коментар